TEXTY PRO MODLITBU ZE 7. LISTOPADU 2024

„Deset dní návratu“

Deset dní od Roš ha-šana (2.-4. října) do Jom Kipur (11.-12. října) se nazývá Deset
dní pokání (doslova: „Deset dní návratu“).
Když prorok Izajáš nabádá židovský národ, aby činil pokání ze svých hříchů, říká:
„Hledejte B-ha, dokud ho lze nalézt; volejte k Němu, když je blízko.“ Co je to za
okamžik? Mudrci učí, že tento verš se vztahuje k oněm deseti dnům, během kterých
je nám B-h obzvláště blízko.
Mudrci popisují tuto dobu jako dobu, kdy jsou „nebeské brány otevřené“ a Bůh říká:
„Vyslyším vaše modlitby“.
Maimonides vysvětluje:
„I když pokání a volání k Bohu jsou vždy vhodné, během deseti dnů od Roš ha-šana
do Jom Kipuru je to mimořádně vhodné.“
„Proto,“ pokračuje Maimonides, „je zvykem, že celý Izrael dává hojně na charitu, koná
mnoho dobrých skutků a je zaneprázdněn dodržováním Božích přikázání od Roš ha
šana až po Jom kipur ve větší míře než během zbytku roku.“
Během těchto deseti dnů dochází v denní modlitbě k řadě úprav.
V ideálním případě během této doby snížíme své zapojení do světských záležitostí a
zvýšíme své úsilí při studiu Tóry a charitativních darech.
V těchto dnech, které předcházejí Jom Kipuru, se někteří postarají o to, aby splatili
všechny své dluhy, aby na tento svatý den dorazili s čistým štítem.
Toto je čas, abychom se ze všech sil snažili dodržovat všechna přikázání, to znamená
všechna micvot.

Převzato z chabad.org


Přímluvy 7.11. 2024

1. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Ty, který jsi oplakával násilí mezi Kainem a Abelem,
Prosíme tě za mír ve Svaté Zemi,
za všechny národy, které žijí v zemi, kterou sis zvolil pro svůj příchod mezi nás.

2. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Ty, který jsi umožnil smíření mezi Josefem a jeho bratry,
Odpusť nám veškeré pohrdání vůči tvému lidu, Izraeli.
(chvíle ticha na znamení pokání)
Prosíme tě, Otče, aby rostlo bratrství mezi židovským národem a ostatními národy.

3. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Ty, který jsi vyvedl Izrael z Egypta a vrátil mu svobodu,
Dej židovskému lidu svoji radost
a pomáhej mu být věrný tvojí Smlouvě.

4. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Ty, který spojuješ dvanáct kmenů Izraele okolo Tóry,
Dej mír židům, kteří uvěřili v Ježíše.

5. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Ty, který jsi poslal svého syna Ježíše, aby nás spasil,
Sešli své požehnání na křesťany, kteří mají židovský původ.

6. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
Otče Ježíše Krista,
Ty jsi dal svého milovaného Syna, aby všichni byli jedno,
shromáždi v jednotě všechny křesťanské církve.

7. Milující Otče, Bože Abrahámův, Izákův a Jákobův,
židovskému národu jsi slíbil příchod Mesiáše
a Církvi jsi slíbil návrat svého Syna.
Chválíme tě a v Duchu svatém voláme:
„Maranatha, přijď, Pane!“